Navigacija

O-FM-14-VBP - Vektori biljnih patogena

Specifikacija predmeta
Naziv Vektori biljnih patogena
Akronim O-FM-14-VBP
Studijski program Biljna proizvodnja
Modul Fitomedicina
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 5.0 Status predmeta izborni
    Uslovljnost drugim predmetima položeni ispiti iz predeta Opšta entomologija i Opšta fitopatologija Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta upoznavanje sa: različitim grupama životinja vektora biljnih patogena (insektima - Homoptera, Thysanoptera, Hemiptera, grinjama, nematodama i gljivama), morfologijom i anatomijom vektora, načinima i putevima prenošenja virusa, fitoplazmi, bakterija i gljiva, osnovnim merama borbe protiv vektora.
    Ishodi učenja (stečena znanja) predmet treba da omogući studentu sticanje: znanja o vektorskoj ulozi beskičmenjaka i gljiva, njihovoj morfologiji, anatomiji, razmnožavanju i razviću; znanja o osnovnim grupama patogena; karakteristikama interakcije patogen-vektor, sticanje veštine prepoznavanja i monitoringa vektora biljnih patogena, timski rad i saradnju, kritičko mišljenje.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Osnovne karakteristike vektora; Uloga vektora u prenošenju gljiva, bakterija i fitopalzmi. Prenošenje virusa vašima, cikadama, grinjama, nematodama, leptirastim vašima, tripsima i pseudogljivama; Mehanizmi i specifičnosti različitih načina prenošenja patogena vektorima;Uticaj promena u populaciji vektora na intenzivnije širenje virusa, pojavu „emerging” i “re-emerging” virusa.
    Sadržaj praktične nastave Iz svih poglavlja predavanja predviđene su praktične vežbe u laboratoriji, insektarijumu i stakleniku i jedan odlazak na teren.
    Literatura
    1. Chapman R. F. (1998): The Insects, Structure and Function. Cambridge, University Press.
    2. Katis, N.I., Tsitsipis, A.J., Stevens, M., Powell, G. (2007): Transmission of Plant Viruses. In: van Emden HF, Harrington R. (eds.), Aphids as Crop Pests. CABI, Wallingford, pp. 353-390.
    3. Agrios, G.N. (2005): Plant Pathology, Academic Press, Inc, San Diego/Toronto
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    2 2
    Metode izvođenja nastave klasična predavanja, laboratorijske vežbe, jedna terenska vežba i metode interaktivne nastave. Od metoda interaktivne nastave koriste se individualne, grupne odnosno timske kolaborativne i kooperativne metode aktivnog učenja.
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit 30
    Praktična nastava Usmeni ispit 30
    Projekti
    Kolokvijumi 20
    Seminari 10